A Travellerspoint blog

Christchurch

overcast 20 °C

Besøg i Christchurch. Signe og Mikkel overværede en gadekunstner som kaldte sig ”The Basket Ball Man”. Han kunne en masse med nogle Basket bolde, og byen bød på det en storby nu engang repræsenteres ved. Butikker, spisesteder, sporvogne, trafik og få parkeringspladser erfarede vi.

Efter et ophold på en times tid, valgte vi at køre videre. Vi endte i Hanmer Springs ved 5 tiden om aftenen, og fik en sjælden pasta ret. Pasta bolognese med lammekroner og sprøde majskolber. Endnu en kokkehue til det rullende køkken.

Posted by SMLJ 14:26 Archived in New Zealand Comments (0)

Dagens notater

ikke mange

rain 20 °C

Cromwell er omringet af frugtplantager, og vi ville have besøgt et af dem til pluk selv, hvis ikke dette var sket med Mikkels knæ. Han kunne ikke støtte på det og inderst frygtede vi det værste. Aftenen forinden havde han været i et varmt karbad og dernæst haft knæet på is. Forsikringen var også blevet tjekket.

Vi besluttede at køre og se tiden an. Vi passerede Lindis Pass, igen skiftede landskabet fra det frodige til det mere ørkenagtige. Her var der til gengæld masser af får på markederne. Når vi kunne spotte træer, var de gerne i forlængelse af en flod. Modsat vestkysten var vejene her gode og vi kunne meget hurtigere for nå nogle km skudt af, også selvom vi skulle passere en bjergkæde. Omkring byen Twizel passerede vi 2 store søer, hvor vandet var helt turkis blåt. Helt fantastisk smukt og med NZ største bjerg Mount Cook med sne på i baggrunden. Indbyggerne i Twizel deltog i øvrigt i L.O.T.R. og det var her den største kampscene foregik på markerne. Indbyggerne var statister og iflg. bogen var der meget at tale om på barerne om aftenen, da dagens optagelser blev drøftet og alle sad med sminke og i kostume.

Vi tog om eftermiddagen en pause ved Lake Tepahu og nød solens stråler. Lisbeth blev færdig med bogen ”Flygtningen”, Jens begyndte på ”Mænd der hader kvinder”. Børnene hyggede sig i camberen med puslespil, opgavebøger og spil på div. maskiner.

Vi besluttede at ville køre et par timer til og slå lejr i det fri. I Lake Tepahu havde vi dejligt solskin, men kunne se den kommende bjergkæde som vi skulle til at passere, var der mørkt og lavt hængende skyer. Pludseligt var vi midt i en voldsom uvejr, det ruskede godt i bilen og regnen startede. Vi gjorde stop og tog en overnatning i det fri ved Lake Opuha, lige udenfor Geraldine. – 300 kilometer syd for Christchurch.

Posted by SMLJ 14:24 Archived in New Zealand Comments (0)

The Bungy Day

5-4-3-2-1 - GO

sunny 26 °C

Efter en tur fra morgenstunden Glenorchy, hvor mange af scenerne til L.O.T.R. er optaget. Flotte scener, og ifølge instruktøren af filmen, var New Zealand det rette sted at få Ringen filmatiseret. Scenen har vi set på vores tur gennem dette forjættede land, hvor orker, og Sauron sikkert har reageret engang. Efter en hurtig rundtur i byen tog vi tilbage til Queenstown for at få frokost og lidt shopping, og en afsluttende kop kaffe og kold kakao på STARBUCKS. Mikkel & Jens har fundet en stikkontakt på STARBUCKS, og de bruger tiden på Nintendo DS og lidt notater på MSI’en.

Mange campingpladser, restauranter, kaffebarer reklamerer med WIFI – trådløs forbindelse. Der mangler dog blot et tillægsord. FOR FREE. Så vi er ikke Online så ofte. Det betyder at vi holder ferie, og det er vel egentlig også det vi har rejst om på anden side af kloden for. Købet af den lille MSI Notebook før afrejse, har dog allerede vist sit værd. Signe og Mikkel ser ofte film på den, og Signe er helt forelsket i Mamamia. Det ligger nok til det feminine køn, for Lisbeth har set filmen 2 gange i Qantas flyene. Ellers bruger vi mininotebooken til at skrive vores rejseberetninger og til at lagre alle de billeder, der bliver taget fra bilruden under kørsel, de mange naturbilleder og alle de sjove ferieminder, som vi engang skal kigge tilbage på.

På rejsen bruger vi tid på at kigge på de billeder vi taget undervejs, da vi allerede har fået mange indtryk, og det synes som en evighed siden vi var i Singapore. Tiden går, så vi tager en timeout, hvor vi griner og glæder os over de episoder som vi allerede har gennemgået. For det er ligesom et godt måltid mad. Selvom man er mæt, bliver vi sultne igen. Så vi har erfaret at det er vigtigt at fordøje oplevelserne dagligt, så vi ikke blot stormer frem med fuld fart, for bagefter ikke at kunne huske detaljerne.

Dagens store spændingsmoment var 5-4-3-2-1. Nedtællingen kan forbindes med mange aktiviteter, men her i New Zealand er det noget med 3 ting. En bro. En elastik. Og en flod. Kawaru Bridge – 43 meter. Wolrds first bungy Jump. Det var her det hele startede i 1988.

Vi husker det svagt fra alle festivalpladserne i Danmark, hvor en kran lige pludselig var et element som stod side om side med ølteltene og musikscenerne. Men helt ærligt er det eneste sted man kan prøve det, er der hvor det hele startede. Kawaru Riwer. Jens besluttede sig at kaste sig ud fra højderne, trods det faktum at Signe ikke ytrede stor begejstring ved valget. Hun blev ved at sige, at ”det må du ikke far”.

En vil oplevelse, som kun kan anbefales at prøve, også selvom man har passeret de 35. Efter at håret var blevet dyppet i floden, med hovedet nedad, erhvervede vi de obligatoriske billeder og video, som dokumenterer hoppet, kørte vi alle fire lidt rystede – videre.
Vi overnattede i Cromwell, hvor eftermiddagens hop fra broen, blev fulgt op af Mikkel på campingpladsens hoppepude. Signe kom løbende i høj fart hen til camperen. ”Mikkel har slået sig – skynd dig far”.

Mikkel havde stået på hoppepuden, og nogle store drenge havde også hoppet, hvilket betyder at fysikken træder i kraft. Mikkel lå og ømmede sig og tog sig til knæet. Hvis knæet/benet var brækket, ville det temmelig sikkert resultere i en hjemrejse til Danmark. Heldigvis for Mikkels ben, var det blot en forvridning, som gik over aftenen efter. Puha. Vi fortsætter rejsen som planlagt, blot med en bemærkning på hoppepuder og lignende. Mikkel er godt nok blevet 6 år, men er stadig en lille dreng af vægt – ligesom sin far.

Posted by SMLJ 14:18 Archived in New Zealand Comments (0)

Queenstown

The return of the Kings & princess

sunny 25 °C

Overnatning på 12 Mile Drive v/ Queenstown. Camping i det fri. I New Zealand er det tilladt at overnatte de steder det er skiltet i naturen. Der er ofte et lille toilet, og gode muligheder for at slå lejr midt i naturen. Det koster en lille erkendtlighed at benytte pladserne, som skrevet står, anvendes til at holde naturen i ave til de næste turister, som kunne være dig.

Aftensmaden bød på kebabsteaks med løg og peberfrugter og oksekød. Kød er generelt meget billigt her i New Zealand. Vi alle manglede at bruge noget ”krudt” om aftenen, og børnene tog strand skoene på, og blev mere eller mindre smidt ud i vandet i en sø vi camperede ved. Mikkel var ikke helt tilfreds med at blive ”kølet” af i starten, men sådan er det, når en 6-årig dreng bliver lidt for frisk kl. 9 om aftenen.

Børnene er begyndt at kalde camperen for hus, og det er det vel egentlig også. Det fungerer perfekt til en rundrejse, som vi er i gang med på sydøen af New Zealand. Nogle gange kommenterer Mikkel godt nok at der er mange bjerge her samtidigt med at Lisbeth er lidt urolig over de stejle bjergsider som vi for alt i verden ikke skal køre ned ad. Vi har heldigvis ikke set nogle uheld, og trafikkulturen er meget anderledes end i Danmark. Som skrevet tidligere, hjælper man meget hinanden i trafikken. Det er vi ikke helt vant til.

Posted by SMLJ 14:14 Archived in New Zealand Comments (0)

Wanaka

Afslapning på byens cafeer og legepladser

sunny 25 °C

I dag valgte vi at tage ud på en anden campingplads i Wanaka. Pladsen er en stor naturplads, hvor gæsterne mere eller mindre passer sig selv. Egentlig kunne vi ligeså godt have overnattet i det fri. Dog er det engang imellem rart at komme ind på de etablerede pladser, for at kunne tage et bad og prøve et andet toilet end det i camperen.

Efter at have besøgt byen Wanaka, stod menuen på Lammekroner med majskolber, tilberedt i det veludstyrede køkken i camperen, og de medfølgende 2 Michelin kokkehuer, Lisbeth og Jens.

Posted by SMLJ 14:12 Archived in New Zealand Comments (0)

(Entries 46 - 50 of 74) « Page .. 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 .. »